De lessen van de avocado
Een aantal jaar geleden begon het als een klein experiment in de vensterbank: ik kweekte zelf een avocadoplant op uit een pit. Het werd een prachtige plant, maar al snel merkte ik dat planten binnen het toch altijd moeilijk hebben. Ze missen de frisse lucht, het natuurlijke licht van boven en een open systeem met de buitenwereld. Binnen worden ze al gauw lang en sprietig en ze zijn veel gevoeliger voor ziektes. De conclusie was helder: mijn avocado moest naar het balkon.
De eerste paar jaar haalde ik de pot trouw naar binnen zodra er kans was op vorst of sneeuw. Het blijft immers een subtropische plant die absoluut niet tegen de kou kan, dacht ik. De avocado groeide hard en de pot werd op een gegeven moment simpelweg te zwaar om telkens mee te slepen. Dus besloot ik: blijf maar lekker buiten staan, je moet het vanaf nu zelf zien te overleven.
De plant staat op het oosten en krijgt in de zomer veel zonlicht. De pot staat strak tegen de buitenmuur van het huis, waardoor hij toch een klein beetje beschutting heeft. Toch kreeg de avocado het flink te verduren. De winters brachten veel vorst en sneeuw, en de bladeren kleurden volledig bruin. Toen ik de plant in het voorjaar bekeek, dacht ik: hm, dit ziet er wel heel dood uit. Ik besloot hem flink te snoeien, knipte alle dode takken weg en kortte de stam in. En toen liet ik het begaan. Tot mijn grote verbazing begon de avocado laat in het voorjaar alsnog uit te lopen en stond hij al snel weer volop in het blad.
Afgelopen winter ging de plant opnieuw de kou in, terwijl ik zelf voor vijf maanden naar Frankrijk vertrok. Vanuit Nederland hoorde ik dat er op een gegeven moment wel een meter sneeuw lag en het flink vroor. Ik hield mijn hart vast; dit zou de avocado vast niet overleefd hebben.
Toen ik in februari terugkwam en mijn balkon op stapte, was alles nog in diepe winterrust. De avocado had al zijn blad weer laten vallen. In maart, bij de eerste prille lentestralen, bekeek ik hem eens goed. Ik knipte de bovenkant van de stam af, maar er was geen groen randje meer te bekennen. Het hout dat ik had afgeknipt kon ik zo doormidden breken en kraakte aan alle kanten. Helaas, dacht ik, nu is hij na die strenge winter toch echt definitief dood.
Kort geleden was ik lekker op het balkon bezig en wat schetst mijn absolute verbazing? Ik stond werkelijk met mijn mond open te staren...
Helemaal onderaan de stam was de avocado tóch weer uitgelopen! Er zaten prachtige, gezonde groene stengels met nieuw blad aan de basis. Wat een oerkracht.
Het is me dus gewoon gelukt: ik ben nu heus een Nederlandse avocado aan het kweken die tegen vorst kan en buiten in een pot overleeft. Als ik over een aantal jaar mijn landgoed in Frankrijk heb, gaat deze plant absoluut met me mee. Dan mag hij eindelijk uit zijn krappe pot en met zijn wortels de volle grond in om zich heerlijk uit te spreiden. Ik weet zeker dat hij daarnaar verlangt. En wie weet... misschien bedankt de avocado me daar over een paar jaar wel voor met echte vruchten. Dat is de ultieme droom!
De lessen van de avocado
De natuur is veerkrachtiger dan we denken: Soms lijkt iets aan de oppervlakte volledig dood en afgeschreven, maar zit er ondergronds nog een enorme, onzichtbare levenskracht. Geef de natuur de tijd en geef niet te snel op.
Planten verlangen naar de buitenwereld: Hoe mooi kamerplanten ook zijn, ze horen buiten in de frisse lucht en het directe licht. Daar ontwikkelen ze pas hun ware weerbaarheid en karakter.
Geduld en loslaten: Soms is de beste tuiniersstrategie om een plant simpelweg 'te laten begaan' en erop te vertrouwen dat het leven zijn weg wel vindt.